Het belang van (levendig) voorlezen

Een levendig boek is meer dan een boek

Het nut van (voor)lezen lijkt steeds minder te worden in een wereld waarin beelden op allerlei andere wijzen tot ons komen, dan simpel via de papieren krant of een goed boek. Kinderen lijken niet meer zonder beeldscherm te kunnen, voor spelletjes, filmpjes, muziek, communicatie …

Hoeveel ouders lezen nog voor? Uit onderzoek zou blijken dat slechts de helft van de ouders voorlezen, waarvan vader maar 8% voor zijn rekening neemt. En dat terwijl toch bewezen is dat je met voorlezen kinderen vooral stimuleert in hun taalontwikkeling en bovenal in hun woordenschat en taalvaardigheid. Voorlezen kan aan kleine kinderen, al vanaf de babyleeftijd. Maar vaak vinden ook oudere kinderen het nog heerlijk om voorgelezen te worden. Het mag dan uiteraard wel een uitdagender boek zijn.

En lezen bevordert de fantasie, het beeldend denken en verbreed de horizon. En echt, daar kan geen beeldscherm tegenop!

Uitgeven en voorlezen, voorlezen en uitgeven

Als Levendig Uitgever ben ik sinds februari 2013 actief in het zelfstandig uitgeven van kinderboeken, na een jarenlange ervaring in educatief uitgeven. Nu maak ik boeken om voor te lezen en boeken om zelf te lezen. Mooi is het dan om de boeken te testen op je eigen kinderen. Wij lezen thuis onze drie kinderen al van baby af aan voor. En dit heeft enerzijds een grote liefde voor lezen opgeleverd, maar anderzijds ook een goede taalontwikkeling en uitgebreide woordenschat, die op school erg van pas komen. Het voorlezen is niet alleen goed voor taal, maar zeker ook om bepaalde onderwerpen te bespreken en de horizon van kinderen te verbreden. Nu lezen ze zelfs hun vader en moeder, en ook elkaar voor …

Daarom neemt Levendig Uitgever deel aan de kindvriendelijke beurs Friendly4Kids [link: https://www.facebook.com/events/499873977025156] op 19 en 20 mei 2018. Om opvoeders en kinderen het belang van lezen te laten zien en ook hoe leuk lezen en voorlezen kunnen zijn met heel veel verschillende soorten boeken, die kunnen leiden tot praten over dingen waar je anders niet zo makkelijk aan toekomt.

Een levendig boek is meer dan een boek …

Levendige boeken zijn boeken die iets met je doen. Er zit niet meteen een ‘boodschap’ in, maar ze stemmen wel tot nadenken, tot verder praten en tot fantasie.

In Grasje hier, grasje daar van Jennine Staring (Levendig Uitgever, 2016) ontdekt jonge neushoorn Rhino de wereld. Niet alleen de wereld van de Savanne, maar ook de wereld van gevoelens. Vriendschap, angst, humor, stoer doen, spelen en nog veel meer komen aan bod in dit verhalenboek. Het zijn allemaal korte verhaaltjes, die zich uitstekend lenen om voor te lezen op school of thuis.

Over het thema dood, rouwen en troosten konden we met de kinderen heel open in gesprek naar aanleiding van het boek Ik had je nog zoveel willen zeggen (Levendig Uitgever, 2e druk 2017) van Martine van Nieuwenhuyzen. De dood hoort bij het leven. Inmiddels weten de kinderen wat dood gaan en missen betekenen, niet alleen voor anderen, maar ook voor zichzelf. Ze hebben het ervaren met het overlijden van een moeder van een vriendje en vorig jaar van hun eigen oma. Ze vonden troost en warmte bij het delen van hun gevoelens. Ze waren gesterkt door het verhaal. Dat iemand die dood is nog steeds bij jou kan zijn, ook al lijkt dood zo definitief.

In het filosofische boek Kabeljauw en het Nut van de Wereld (Levendig Uitgever, 2016) gaat Kabeljauw op zoek naar het Nut van de Wereld. Samen met zijn vriendinnetje Kristal en zijn goudvis Wolf gaat hij op reis. Tijdens zijn zoektocht komt hij achter heel veel dingen. Maar of hij uiteindelijk het Nut van de Wereld kan achterhalen. Het verhaal leest als een alledaags en modern sprookje. Kinderen genieten van de vreemde situaties waarin Kabeljauw terecht komt en de vreemde mensen die hij op zijn zoektocht tegenkomt.

En als je dan toch meer beeldend bent ingesteld?

Niet iedereen heeft meteen talent voor lezen. Zo is Thomas op zoek naar verhalen in het prentenboek De Verhalenmachine. Hij vindt een ouderwetse typemachine. En, zo ontdekt Thomas, de letters vormen plaatjes en plaatjes maken een verhaal. Heeft Thomas een verhalenmachine gevonden? Een inspirerend prentenboek om de vreugde van verhalen vertellen te vieren. En de verrassingen van een eenvoudige typemachine in een wereld vol technisch vernuft. Het boek is gemaakt door de Engelse kinderboekenschrijver Tom McLaughlin, die zelf dyslectisch is, en wellicht daarom zo’n mooi beeldend boek kan schrijven.

Kortom, boeken zetten kinderen aan tot nadenken, maar zetten kinderen ook in hun kracht. En of ze nu worden voorgelezen of zelf lezen, boeken versterken de persoonlijkheid van kinderen, verbreden hun horizon en prikkelen het vermogen om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven.

Jeroen Hoogerwerf

www.levendiguitgever.nl

www.facebook.com/levendigboeken

Twitter: @levendigjeroen